Aug 20, 2020
Jul 25, 2020
American Goldfinch
おうごんひわ。全く違うタイプの紙を試しています。数年前に描きづらいかなと思ったランプライト、なぜか今描きやすく感じました。その真相は・・どうやら紙が経年変化したことと自分の今の描き方が合っていたから。のようです。(??謎)
Jun 24, 2020
Baby Pale-Yellow Robin
キアシヒタキのヒナ。
紙の両面を水で濡らすwet in wetを試してみました。色を乗せるタイミングを待つ必要がありますが、水分をずっと保つのであまり焦らずゆっくり描けます。面白い。
最近インスタグラムで絵の投稿を始めて、ブログの更新が面倒になってきてました...
SNSは初めてですが拡散力がすごいですね。使ってみて初めてわかった😳
Trying out a new brush
やっと満足のいく合成毛の筆が見つかりました。ナムラのノルムという水彩筆です。
とても柔らかい。穂先が効きます。水含みは獣毛には劣るのでしょうが私には十分です。水に入れた時にわずかですが毛が広がるところといい、獣毛に似せた素晴らしい筆だと思います。ありがとうナムラさん。
Mar 22, 2020
Nasturtium
~Postcard Watercolors~ Saunders Waterford paper
Colors used are Gamboge Nova, Scarlet Lake, Ultramarine Light, Raw Sienna, Mineral Violet, and Cerulean Blue.
ミニ水彩絵
小さい紙、安い紙に気楽に描くときに意外と気にいるものが描けたりするのね。
Mar 19, 2020
Feb 17, 2020
Jan 14, 2020
What species is this bird?
This was created on Fabriano traditional white paper. I liked its soft, serene image of this painting which soothes my soul...
Aug 15, 2019
Aug 4, 2019
Japanese Thrush
~ postcard watercolors ~ strathmore watercolor paper ~
クロツグミさん。
’黒’をつくる色の組み合わせは色々あるが、普段あまり使わないビリジャングリーンとレッド系の組み合わせたにしてみた。レッド系はキナクリドンレッドかスカーレッドレーキ。光の当たる背の部分にはコバルトブルーを重ねる。今回ミニ水彩で、また少し大きめの紙に描こうと思う。
Jul 25, 2019
Two Swallows
I love Winsor & Newton's french ultramarine blue. It's warm blue and shines on paper. I usually use Holbein's ultramarine blue deep and light, which are of good quality with reasonable price. Other colors used are cobalt blue, raw sienna, burnt sienna, quinacridone red and perylene maroon.
Jul 6, 2019
European Goldfinch
I guess it is my faster, rough painting that is actually the way of painting I like, on a postcard sized Sounders Waterford paper. After all, I like this paper.
I used Raphael's kaerell synthetic brush #8204 for the first time and had a good feeling with it; soft hairs for synthetic but durable so I don't have to care too much about brush being damaged.
ゴシキヒワ。ラフにハガキサイズのウォーターフォード紙に描いてみた。新しいナイロン筆のファファエル#8204の試し描きでもある。柔らかい合成毛の筆を探していて初めてラファエルを使ってみた。1枚描いたところではわりと好感触である。
Jun 26, 2019
Barn Owl
メンフクロウ。立派な翼をなかなか描き表せないけれど、描いていて楽しい鳥である。この絵ではローシェンナ、バーントシェンナ、プルシャンブルー、ミネラルバイオレットの4色のみ使った。
I used only four colors for this painting; raw sienna, burnt sienna, prussian blue and mineral violet. Raw sienna and burnt sienna are essential for me, but prussian blue and mineral violet are so beautiful colors though I haven't used for a while, that I think I want to use them more often.
I may paint a barn owl again because this bird has great, beautiful wings and pretty face, which I hopefully could express in a better way with watercolors.
Apr 11, 2019
Fully Bloomed Roses
Another try of flower loose painting...just a beginning of exploring a new way to create watercolors :-)
Mar 11, 2019
Loose Tulips
チューリップをなるべくloose paintingで描こうとした。ファブリアーノ水彩紙のトラディショナルホワイトを初めて使ってみるが、自然な白さの紙で、エキストラホワイト同様に絵の具の発色が美しい。絵の具と水をたっぷり筆に含ませるように意識してみた。使った色はカドミウムレッドオレンジ、キナクリドンレッド、オーレオリン、ローシェンナ、ウルトラマリンブルーライト、キナクリドンゴールド。
First time painting on Fabriano paper "Traditional White." Just the same as Extra White paper, this paper produces great colors. Furthermore, I felt brushstrokes on paper was smoother with more pigment and water in my brush. Colors used: Cadmium red orange, Quinacridone red, Aureolin, Raw sienna, Ultramarine blue light and Quinacridone gold.
Previously painted this without background, on Waterford paper. Colors are probably the same as the above.
最初の方に描いた背景なしのチューリップ。紙はウォーターフォードホワイト。使用している色は上と(たぶん)同じ。
Feb 5, 2019
Sparrow in the Snow
スズメの2回目。前とは違う色を使う。背景にローシェンナ、コバルトブルー、バーントシェンナ、ペリレンマルーン。紙の上で混色するようにしてみたがどうか…
Nov 21, 2018
Java Sparrows
文鳥。いちばん好きな鳥だけれどちゃんと描くのは初めて。私の鳥が桜文鳥だが、この原種がハワイなどで野生に生きているということが不思議で素晴らしい。
紙はウォーターフォード ナチュラルです。These are my most favorite birds and my bird is just the one. The wild java sparrows were originated from Indonesia and now seen other places such as Hawaii and Malay Peninsula. I sometimes feel it is amazing that my bird is a descendant of the species living in the wild. This painting was done on Waterford watercolor paper.
Oct 16, 2018
Fox in the Snow
10/23に追加掲載。こちらはファブリアーノ紙に描いていて、一つ下の絵より色数が少し多い。
雪の中に立つ凛々しく美しいキツネ。そんな写真を元に描いてみた。
下は先に描いた同じキツネだが、この紙(モンバルキャンソン)はやや光沢がありツルッとしているので絵の具がよく流れる。こんなテクスチャも面白い。
This was painted referring a photograph of a beautiful fox standing in snow. Wild animals are beautiful creatures just the way they are. The below painted on a different watercolor paper, Montval Canson, shows interesting texture and I like it.
Oct 1, 2018
Fox in the Serene Field
キツネのファーストトライ…今度はもっと絵の具と水をたっぷりと使おう。
水彩のいちばん難しいところは絵の具と水の割合、そして色を紙に置くタイミングだと思う。どのようにも描ける画材だけれど自分の理想を表現するのは難しい。
紙はファブリアーノで、こちらもコットン100%なのだがウォーターフォードとは違う描き味でまだ慣れない。このエキストラホワイトは紙肌が白くて美しく発色する。
My first fox painting...using more water and pigments would be nice...will do it again sometime!
Sep 24, 2018
Sep 14, 2018
Red-Flanked Bluetail
自然に色が流れるようなゆるい水彩・・というのは、簡単そうに見えて実はむずかしい。
I have been experimenting with watercolors trying to have more wet-in-wet, loosely look on paper. It's not easy, but I can't help trying when I see beautiful, spontaneous loose watercolor paintings. Watercolor is a wonderful medium, it has so many ways to express painter's dream.
Aug 11, 2018
Subscribe to:
Posts (Atom)